13 Mart 2018 Salı

Cahiller: Karşılıklı Bir Aydınlanmanın Hikayesi (Şarap ve Çizgi Roman)


    Çizgi romanın kapağını eşime gösterdim. Çizgi romanın önsözünü ünlü birinin yazdığını ifade ettim ve tahmin etmesini istedim. "İlber Ortaylı mı?" dedi, gülerek. Bu şakanın aklıma nasıl olup da gelmediğini düşünürken ona bir ip ucu vermek istedim. "Kürekle pide yemek" dedim ve hemen ardından Vedat Milor adını zikretti.  Fakat eser, şarap ve çizgi romanlar hakkındaydı. Vedat Milor'un dahil oluşunun sebebi de tahmin edebileceğiniz üzere şarabın mevzubahis olmasıydı. 

Etienne Davodeau ve Richard Leroy
    Cahiller: Karşılıklı Bir Aydınlanmanın Hikayesi, çizgi roman sanatçısı Etienne Davodeau ile mayışlı işini bırakarak ve sıfırdan başlayarak şarap üreticisi olmaya karar veren ve başarılı da olan Richard Leroy'un, birbirlerinin dünyasında çıktıkları yolcuğu anlatıyor. 

    Şarap üreticisi, çizgi roman alemi hakkında, çizgi roman üreticisi ise şarap üretimi hakkında cahil. Alın size cahiller. İki taraf da kendi dünyasının kapılarını muhatabına açıyor ve ondan da çaba göstermesini isteyerek bilgilendiriyor. Alın ise Bir Aydınlanma Hikayesi.

    Oldukça sade fakat anlatım açısından etkili çizgileri olan Etienne Davodeau, rengarenk olan çizgi roman ve şarap alemini, zorlu bir tercihle grinin tonlarını kullanarak anlatmış. Bu enteresan fakat riskli tercih sonuç vermiş. İçerik olarak zaten hayli detaylı olan eserin, sade çizgiler ve sadece gri tonlamalarla renklendirilme tercihinin, görsel açıdan okuyucuyu yormasının önüne geçtiğini düşünüyorum.

    Şaraba meraklıysanız zaten çok zevk alacaksınız, şarapla hiç ilginiz yoksa kaliteli şarap yapımının detaylarına ve verilen emeğe hayran olacaksınız. Çizgi roman meraklısıysanız zaten eser sizi içine alıverecek. Çizgi roman meraklısı değilseniz bu eserle çizgi roman alemine merak salmayacaksınız. Zaten anladığım kadarıyla bunu da amaçlamıyor eser. Bir kaç yazar ve yayncının da esere konuk olmasıyla içerik zenginleşiyor. Eserde bahsedilen çizgi romanlardan bazıları Türkçe'ye de çevrildi. İlk aklıma gelenler Watchmen ve Maus. Bunları da kesinlikle okumalısınız.  Bu bloga da konuk olacaklar.

    Güzel bir etkileşimin, emek ve kültür paylaşımının yolculuğuna çıkmak isterseniz Cahiller sizi bekler.

1 yorum: