13 Nisan 2018 Cuma

Orhan Veli, Veli'nin Oğlu (Ozan Kaan, Ömer'in Oğlu)

Orhan Veli
    Orhan Veli Kanık, bütün şiirlerini tek kalemde hevesle okuduğum ikinci şair. İlki rahmetli babamdır. İkisinin de şiir anlayışı benzer gelir bana. Sağlığında, babamla kendi şiirleri üzerine sohbet etmedik. Biraz benim salaklığım ve biraz da hayatın babamı hayli örselemesinden dolayı şiir ve öykü yazımını dönmemek üzere terketmesinden dolayı, bu şansı ebediyen kaçırdım. Babam, şiirlerini ve öykülerini, genç yaşında defterlerce yazmış. Öykülerinde Sati Faik Abasıyanık ve şiirlerinde ise Atilla İlhan tadı var. Yer yer de hayli Orhan Veli esintilerine rastlıyorum. Babam bu üç büyük isimden de etkilenmiş. Bu üç büyük yazardan da kitaplar kaldı babamdan. Ne zaman bu üç yazardan biri aklıma gelse ya da bir yerde eserine rastlasam babam yine gelir aklıma. Yazma işini profesyonel olarak yapsaydı belki çok kötü bir şair ya da kötü bir öykü yazarı olacaktı, tam tersi de mümkün. Bilemeyeceğiz. Sanıım çok iyi olmasa da kesinlikle kötü olmayacağına adım gibi eminim. Çok genç yaşında kısıtlı imkanlarla kendi kendine yazma işiyle uğraşmış olması dahi benim için yeterli. 

    Orhan Veli de, zamanındaki herkes gibi bir hayatı yaşıyordu. Fakat o bambaşka görüyordu hayatı. Bambaşka okuyordu. Misal, deniz kıyısını herkes gibi yaşıyor fakat bambaşka bir muhayylie ile tefekkür ediyordu. Neticesinde ise bir şiirinin birkaç satırında o deniz kıyısını öyle sade ama öyle etkileyici bir şekilde betimliyordu ki şiirini okuduktan sonra "Ah Orhan Veli" dedirtiyordu ve dedirtiyor hala. 

Müşfik Kenter
   Lisenin ilk yıllarında Orhan Veli şiirleriyle tanıştım. Tam o sıralar Orhan Veli'nin şiir kitabını okurken beni gören İngilizce öğretmenim (adı sanırım Köksal'dı) Müşfik Kenter'in Bir Garip Orhan Veli adlı şiir kasetini (o zamanalr kaset vardı) vermişti bana. O gece uyuyana kadar tekrar tekrar dinlemiştir. Sonraları moda oldu ve bazı şair olma heveslileri de şiir okuma albümleri yaptılar. Fakat hepsi Müşfik Kenter'in bu çalışmasının silik gölgeleri olarak yer ettiler zihin perdemde. Artık internet varsa herşeyi tek aramada bulup dinleyebiliyoruz. Adını bilmesek bile bir şekilde buluyoruz. Ama bu büyük imkanı, toplumun büyük çoğunluğu olara nasıl heba ettiğimiz açıktı. Bu bambaşka bir mecrada konu edinilecek bir üzücü durumdur. Teknoloji ilerledikçe, önce CD ile, sonra MP3 çalar ile, sonra telefon ile bu Müşfik Kenter'in sesinden Orhan Veli Şiirlerini hep yanımda taşıdım. Yolda izde dinledim. O harflar Müşfik Kenter'in sesiyle kafama kazındı. Orhan Veli'nin başka şiirlerini okuduğumda da zihnimin salonlarında Müşfik Kenter'in sesi yankılanır.

    Bugün Orhan Veli'nin doğum günü.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder