6 Mart 2018 Salı

Essex County (Hüzünbaz Çizgi Roman)

    Son yıllarda çizgi roman okumalarımı, şu an alternatif olarak tanımlayabileceğim eserlere yoğunlaştırdım. DC ve Marvel gibi büyük firmaların kostümlü ve süper güçlü kahramanlarının öykülerini nadasa bıraktım zihnimde. Bu kahramanların film uyarlamalarını heyecanla takip etsem de asıl menşei olan çizgi romanlarını takip edecek gücü kendimde bulamıyorum. Galiba biraz da sıkıldım bazı şeylerden. Sürekli yeni "event"ler (inanın Türkçe karşılığı tam olarak yok) başlatarak ve karakterleri revize ederek bende olduğu gibi okuyucuların geneline de yayıldığını gördüğüm bu sıkıntıyı aşmaya çalışıyor şirketler. Fakat kanaatim odur ki özellikle The Marvel Cinematic Universe (MCU)'nin bir şekilde başarılı olması sayesinde, çizgi romanların süper kahramanları hala ilgi görüyor. FOX'un nadiren çok iyi işler yapması ve genel itibarıyla da X-MEN evrenini tuzsuz ve tavuksuz tavuk çorbası kıvamında işlerle sinemaya uyarlaması (Fantastik Dörtlü'den bahsedemiyorum bile) dahi çizgi roman süper kahramanlarını gündemde tuttu. Bu işin en eskilerinden Warner Bros. (WB) ise hızla atağa kalkma düşüncesiyle ve izleyici nabzını çok yanlış değerlendirerek, adı sürekli değişse de  DC Extended Universe (DCEU) olarak bilinen yapıyı bir türlü rayına oturtamadı. Netice itibarıyla olumlu ya da olumsuz olarak sinema alemindeki bu yoğun hareketlilik, çizgi roman aleminin de ayakta kalmasını sağladı. Hal böyleyken dahi, dünya genelinde mevcut çizgi roman satışları pek iyi değil bildiğim kadarıyla.  Sinemanın gazıyla net olarak bir 10 yıl daha çizgi romanlar ayakta duracak gibi. Durum böyle devam ederken, ben de daha önceleri DC ve MARVEL'ın albüm şeklinde yayınladığı artık klasik olmuş işleri alarak zevkle (bazılarını ikinci kez olarak) okudum. Old Man Logan, Kingdom Come, The Dark Knight Returns veya Watchmen bunlardan bazıları. Fakat özellikle son bir kaç yıldır başta da dediğim gibi daha alternatif işler, okumak ve feyz almak için iştahımı kabartmaktadır. Şimdi bu uzun girişten sonra bu son okuduğum işlerden biri olan Essex County'den biraz bahsedeceğim.

Jeff Lemire
    Yeni çıkan alternatif çizgi romanları sürekli kurcalamaktaydım. Ne zamandır listemde olan Essex County'e eşimin bana hediye olarak almasıyla kavuştum. 3 ciltten oluşan bu eserin yakın zamanda tek cilt halinde sert kapaklı,  içinde eskizler ve taslaklar da olan güzel bir cildi de yayınlandı. 

      Eserin hem yazarı hem çizeri olan Jeff Lemire, DC ve Marvel'da yazar olarak çalışmış biri... Essex County gibi kendi yazıp çizdiği başka eserler de var. Hatta Underwater Welder adlı çalışması da Sualtı Kaynakçısı adıyla Marmara Çizgi Roman'dan çıktı. Listeme ekledim. Okuyunca bahsederim.


    Eserde, Kanada'da Güneybatı Ontario'da, Essex County adlı kasabadaki insanlarının trajik yaşamı, 3 nesle yayılan bir zaman dilimi içinde anlatılıyor. Eserdeki çizgileri ilk başka yadırgayabilirisiniz ama sayfalar aktıkça öykünün yapısına ne kadar uygun olduğunu farkedeceksiniz. Gerçi çizerin de tarzı bu. Ben çok sevdim. Eserde anlatılan aile trajedileri, dünyanın her yerinde yaşanabilecek şeyleri içeriyor. Zaten işin asıl vurucu noktası da bu ve belki de okur olarak benim veya sizin de yaşadığınız benzer bir trajedi anlatılıyor. Yazar, aile fertleri arası ilişkilerin ne kadar kırılgan ya da sağlam olabileceği, gelecek hayalleri kuran gençlerin hüsranları, yaşlılık hallerinin geçmişi sorgulatması gibi hayatın içinden gelen dalgaları kıyılarımıza vuruyor. Her cilt farklı bir ailenin trajedisini, o aileden bir ferdi merkeze alarak anlatıyor. 3. cilt de bittiğinde aslında bütün bu insanların zayıf ya da sağlam bağlarla birbirlerine bağlı olduklarını anlıyoruz. Bu da hikayelerin trajik etkisini derinleştiriyor.
Essex County

   Şöyle bir etrafımıza, en yakınımıza ya da biraz da olsa uzağımıza baksak belki de tıpkı bu çizgi romandaki bağları farkedebileceğiz... peki farkedince ne olacak? Hassasiyetimiz ve empati yeteneğimiz artacak. Peki Türkiye gibi bir memlekette bunun faydası var mı? Bunun cevabını sizin kendi sorgulamanıza ve hayat görüşünüze bırakıyorum. 

    

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder